maandag 26 september 2011

Bezuinigen.

Ik maak me wel eens "zorgen" als ik op internet lees wat er op het moment leeft op het gebied van bezuinigen. Vooral het onderwerp eten komt dan vaak naar voren. Waar haal je zo goedkoop mogelijk je eten, lees ik dan. Zoveel mogelijk voor weinig. De beruchte kiloknallers bv.

Ik heb zelf ook een tijd gehad dat 'zo goedkoop mogelijk' mijn streven was als ik boodschappen ging doen. Dit had ik ook van huis uit meegekregen, maar ik realiseerde mij ook totaal niet wat ik nu eigenlijk kocht, in de zin van ingrediƫnten. Nu ik al een paar jaar zoveel mogelijk biologisch eet en dan heb ik het met name over vlees, zuivel, fruit en groente, merk ik dat ik niet eens meer kijk naar aanbiedingen van kiloknallers e.d. en dat ik heel veel waarde hecht aan het weten van de herkomst van mijn voeding. Nu probeer ik zo goedkoop mogelijke biologische boodshappen te doen ;)

Natuurlijk zijn er mensen die het niet kunnen bekostigen om biologisch te eten, (ons inkomen is modaal) want het is inderdaad iets duurder. Maar als ik dan kinderen zie lopen met fluoriserende drankjes of kleuters met energie drankjes en snoepjes vol kleurstoffen en andere troep. Dan zou ik toch wel eens een wens uit willen spreken naar onze regering: Draai de prijzen nu eens om. Groente/fruit goedkoper (boeren krijgen vergoeding van de regering) en fabrieksrommel mega duur maken. Ik denk dat je op den duur bespaard op ziektekosten, medicijngebruik en ga zo maar door.

Moraal van het verhaal ;)
Besparen kan op veel manieren, maar alsjeblieft blijf gezond eten!


1 opmerking:

Astrid Brouwer zei

Geweldig!!! Ik hoop dat er meer mensen zo kunnen en willen denken. Ikzelf haal veel eetbaars uit de natuur. Daar is veel te halen!! Ookn koop ik, wanneer de seizoensgroenten goedkoop zijn (bio) wat groter in en weck ik deze producten.
Ik eet dan wel geen vlees, maar maak mijn eigen kaas.